top of page
למה חשוב ללמוד האדר.png

פעילות לפי מקצועות

(מקצועות נוספים יעלו בהמשך)

לחצו כאן לפילוח מיומנויות מסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030 (משרד החינוך) בהתאמה למיומנויות אוריינות מדיה אזרחית

  • אוריינות מדעית 

  • אוריינות דיגיטלית

  • אוריינות מידע

  • חשיבה ביקורתית 

  • מודעות חברתית

סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030

קישורים להרחבה

הצעות לשילוב פעילות נוספת  למערך בנושא שגרת הקורונה העוסק במידע כוזב

  • בתקופת הקורונה שאלות אודות מידע כוזב ותיאוריות קונספירציה רווחו מאוד. כך גם בתקופה הנוכחית. כיצד באות לידי ביטוי היום תופעות אלה בהקשר למלחמה? 

  • להערכתכם, האם מיומנויות אוריינות מדעית מסייעות יותר בזיהוי מידע כוזב ותיאוריות קונספירציה? הסבירו והביאו דוגמאות. 

  • הציעו קמפיין לזיהוי תיאוריות קונספירציה ברשתות המותאם לתלמידי תיכון. 

  • דונו בקבוצה – כיצד התמודדות עם תיאוריות קונספירציה ומידע כוזב יכולה לתרום לבניית חוסן אישי וקבוצתי בשגרה ובמלחמה.

מערך השיעור באתר המקצוע

ביולוגיה

כיצד נגבש עמדה עצמאית במלחמה ובשגרה?

קישורים להרחבה

פעילויות לשילוב במערך שיעור בנושא החטופים​

מערך השיעור באתר המקצוע

מהו תפקידה של החברה האזרחית במדינה דמוקרטית בשגרה ובמלחמה?

אנגלית

Explore the English website of the Hostages and Missing Families Forum. 

  • How does the forum use different media channels for the purpose of international awareness and solidarity?

  • In your opinion, what are the challenges that the forum meets in his media activity in Israel and in the world? Offer a way of dealing with one of these media-related challenges. 

 

A Debate question: To what extent does the media influence the dilemma of balancing the immediate release of hostages with a temporary pause in the war versus the decision to persist the fight as a means to secure the return of the hostages?

  • אוריינות מידע

  • אוריינות דיגיטלית

  • אוריינות לשונית

  • מודעות חברתית

  • אורינות גלובלית

  • חשיבה ביקורתית

  • חשיבה יצירתית

סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030

  • חשיבה יצירתית

  • אוריינות מידע

  • מודעות חברתית

  • מודעות עצמית

סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030

שאלה לשילוב בפעילות בנושא שירי זהות 

קראו על התופעה של "תיבות תהודה ברשת" בקישור המצורף וענו על השאלות:

1. כיצד נושאי השירים אודות שבטיות וזהות מתחברים לתופעה של תיבות תהודה ברשת?  

2. מהם היתרונות והחסרונות של תופעה זו בהקשר של החברה הישראלית בשגרה ובמלחמה? 

3. כיצד תופעה זו מסייעת להסביר את טענתו של הנשיא לשעבר ריבלין בנושא החלוקה לשבטים בחברה הישראלית? 

מערך השיעור באתר המקצוע

ספרות

מהו תפקידה של החברה האזרחית במדינה דמוקרטית בשגרה ובמלחמה?

קישורים להרחבה

שאלות לשילוב במערך שיעור בנושא מלחמת דוד בגוליית

מלחמת דויד וגוליית התרחשה כולה בשדה הקרב, פנים אל פנים. המלחמה שאנו מצויים בה היום, מתקיימת לא רק בשדה הקרב הפיסי, אלא גם במרחב הדיגיטלי ובעיקר ברשתות החברתיות. למלחמה זו מאפיינים גלויים, למשל סרטונים של לוחמה פסיכולוגית שבאים להשפיע על דעת הקהל אבל גם מאפיינים סמויים יותר שחשוב להכירם ולדעת להתמצא בהם.  

  1. נסחו שני פוסטים על מלחמת דויד וגוליית, פוסט אחד שראוי לשתף אותו ופוסט אחד שרצוי לא לשתף. 

  2. דונו בפוסטים שכתבתם בקבוצה ורשמו את המאפיינים של הפוסט שניתן או כדאי לשתף ואת המאפיינים של הפוסט שלא נכון לשתף אותו. 

  3. כיצד ניתן לזהות בחיי היום יום  מאפיינים אלה? 

מערך השיעור באתר המקצוע

תנ"ך

כיצד ניתן לגבש עמדה עצמאית בשגרה ובמלחמה?

סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030

  • חשיבה ביקורתית

  • התנהלות חברתית

  • מודעת חברתית 

טור דעה  - הממד הרביעי של המלחמה / ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר

קישורים להרחבה

פעילויות וסרטונים לשילוב במערכי השיעור

ההצעות המצורפות עוסקות בעיקר בדרכי השיח האפשרויות על המלחמה באמצעות הכלים של אוריינות מדיה אזרחית:

מערך השיעור באתר המקצוע

קולנוע ותקשורת

מהו תפקידה של החברה האזרחית בשגרה ובמלחמה?

סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030

  • אוריינות דיגיטלית

  • אוריינות מידע

  • מודעות חברתית

  • התנהלות חברתית

  • אוריינות גלובלית

  • חשיבה יצירתית

  • אוריינות לשונית 

טור דעה  - הממד הרביעי של המלחמה / ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר

קישורים להרחבה

הצעה לפעילות נוספת למערך בנושא תפקיד התקשורת בזמן מלחמה

מערך השיעור באתר המקצוע

גיבוש עמדה עצמאית בשגרה ובמלחמה חוסן בזמן מלחמה

תקשורת

הפעילות המוצעת מחדדת את ההבנה של התלמידים לגבי האופן שבו ערוצי תקשורת שונים מתארים את אותם האירועים בצורה שונה עם דגשים שונים: 

  • עיינו בשערי העיתונים ביום נתון (הדוגמא כאן היא מה-7.1.24)

  • במציאות שבה כל קבוצה בחברה הישראלית צורכת את התוכן והידע שלה באופן אחר (כפי שהוא מתווך על ידי ערוץ החדשות המועדף עליה), כיצד ניתן לגבש עמדה עצמאית? 

  • כיצד הבנה של תפקיד התקשורת בשגרה ובמלחמה יכולה לסייע בטיפוח חוסן אישי וחברתי?

  • אוריינות דיגיטלית

  • אוריינות מידע

  • חשיבה ביקורתית 

  • חשיבה יצירתית 

סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030

קישורים להרחבה

שאלות לשילוב במערך שיעור בנושא הבעה בעל פה – הדיון  

מערך השיעור באתר המקצוע

כיצד ניתן לגבש עמדה עצמאית בשגרה ובמלחמה?

עברית

תוספת למשימת ההבעה שבעל פה - דיון – חשיפה מרובה לכלי התקשורת:

  • דונו ביניכם, אלו השפעות נוספות ניתן למנות  במציאות של הצפת מידע מסוגים שונים ברשתות החברתיות?  

  • במציאות של הצפת מידע שלעיתים הוא שגוי, שקרי ואינו נסמך תמיד על עובדות, כיצד ניתן לגבש עמדה עצמאית ומבוססת? 

הצעה לפעילות נוספת: קראו את הכתבה "6 הערות על תמונות ניצחון אייקוניות בהיסטוריה של ישראל" (גלובס, 22.12.23). דונו בקבוצה:

  • מהי חשיבותה של תמונה אייקונית או תמונת ניצחון בתקופת מלחמה? 

  • מהי התמונה האייקונית שלכם? הציעו והסבירו. 

  • חשיבה ביקורתית

  • חשיבה יצירתית

  • אוריינות מידע

  • אוריינות דיגיטלית

  • מודעות חברתית

  • מודעות עצמית

סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030

הצעות לשילוב פעילות נוספת למערך בנושא המרחב הדיגיטלי כמרחב ציבורי

מערך השיעור באתר המקצוע

  1. מהם תפקידי החברה האזרחית במדינה דמוקרטית בשגרה ובמלחמה?

  2. כיצד נשמור על החוסן בזמן מלחמה?

אמנות

  • כיום גם המרחב הדיגיטלי הוא מרחב ציבורי. חשבו על פעולה יומיומית המחברת ויוצרת קשר בין אנשים, שניתן לעשות אותה במרחב הדיגיטלי. מהם היתרונות שלה ומהם החסרונות שלה?

  • חשבו על דרכים להגן על המרחב שאתם יוצרים, כיצד תשמרו  שהקשרים בין אנשים התקיימו על בסיס של כבוד הדדי.

  • בדקו ברשת - הציגו דוגמא ל"מרחבים ציבורים" ייחודיים של יצירה, תנועה ופעולה שלהערכתכם נותנים מענה מתאים לצורך בקשר, במגע ובתנועה בין אנשים. הסבירו את בחירתכם.

  • חשיבה יצירתית

  • אוריינות דיגיטלית

  • מודעות חברתית

  • התנהלות חברתית

סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030

bottom of page