
פעילות לפי מקצועות
החל מבוקר השבעה באוקטובר, 2023, בעקבות המתקפה הרצחנית של חמאס על ישראל, אנו מצויים במלחמה קשה המתנהלת בזירות שונות: בלחימה, ביחסים הבינלאומיים, בהתמודדות עם השכול והאובדן, עם מספר בלתי נתפס של חטופים ועם השיקום הנדרש בתוך החברה הישראלית, ובמיוחד ביישובים בדרום הארץ. המדיות השונות (תקשורת ורשתות חברתיות) הן זירה משמעתית המחברת בין ההיבטים השונים; מרחב ציבורי שאליו מתנקזים רגשות, עמדות, דעות, חדשות ורעיונות. במידה רבה זוהי זירת לחימה נוספת המערבת את כלל האזרחים בכל הגילאים ודורשת הבנה עמוקה יותר בכל הקשור לצריכה, שימוש והבנה של ממד זה גם בשגרה, ובוודאי בתקופת מלחמה. אוריינות מדיה אזרחית כוללת בתוכה מגוון מיומנויות המוגדרות נדרשות לחיים במאה ה-21. מיומנויות אלו מופיעות במסמך דמות הבוגר 2030, אך אינן משוייכות בהכרח לתחום אוריינות המדיה ו/או להיבטים של מיומנויות אזרחיות. בעולם שבו תחומי הסייבר והבינה המלאכותית מחליפים אנשים וארגונים אמיתיים במהירות מסחררת, היעדר מיומנויות של פענוח והבנה של המדיות השונות יאפשר ליותר ויותר גורמים לנצל חוסר ידע זה לעשיית רווחים על חשבון יחידים וקבוצות חלשים, לפגוע בביטחון האישי והמדינתי ולערער את הדמוקרטיה. ככל שהחברה מתמהמהת בקידום נושא זה, כך הפערים גדלים והיכולת להתמודד איתם עלולה להצטמצם. הלומדים במערכת החינוך היום הם מי שיהיו האזרחים, היוצרים והמנהיגים הפוליטיים והחברתיים בעתיד הקרוב, והם אינם מקבלים באופן עקבי ועמוק חשיפה להיבטים אלה של חינוך אזרחי. לפיכך, ובמיוחד ברקע המלחמה, המיזם המוצע מבקש להתמודד עם הטמעה של מיומנויות אוריינות מדיה אזרחית כהכרח חינוכי דחוף להפצה כאן ועכשיו, ולייצר תשתית נדרשת של ידע, מיומנויות ושותפים להטמעת הנושא בתוכניות הלימודים לעתיד. הנחת המוצא של מהלך זה היא שהמיומנויות הנדרשות לטיפוחה של אוריינות מדיה אזרחית הן מיומנויות אותן ניתן לתרגל בכל תחומי הדעת. כל אחד מתחומי הדעת מביא נקודת מבט שונה על המציאות ומציע דרכי חשיבה שונות עליה. מערכי שיעור שהוכנו על ידי צוותי המקצועות השונים בהקשר למלחמה משמשים בסיס ודוגמה לקידום מיומנויות אלה.
-
אוריינות מדעית
-
אוריינות דיגיטלית
-
אוריינות מידע
-
חשיבה ביקורתית
-
מודעות חברתית
סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030
לפניכם מערכי שיעור שהופצו על ידי מפקחי המקצועות השונים כבסיס לעיסוק בהיבטים שונים של תקופת המלחמה דרך תחומי הדעת. לכל מערך כזה נוספו שאלות המסייעות בשילוב והטמעה של מיומנויות לטיפוח אוריינות מדיה אזרחית בקרב התלמידים.
לחצו כאן לפילוח מיומנויות מסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030 (משרד החינוך) בהתאמה למיומנויות אוריינות מדיה אזרחית


כיצד נגבש עמדה עצמאית במלחמה ובשגרה?
ביולוגיה | המרחב הפדגוגי | משרד החינוך
מערך השיעור באתר המקצוע
-
בתקופת הקורונה שאלות על אודות מידע כוזב ותיאוריות קונספירציה רווחו מאוד.
כך גם בתקופה הנוכחית. כיצד באות לידי ביטוי היום תופעות אלה בהקשר למלחמה? -
להערכתכם, האם מיומנויות אוריינות מדעית מסייעות יותר בזיהוי מידע כוזב ותאוריות קונספירציה? הסבירו והביאו דוגמאות.
-
הציעו קמפיין לזיהוי תיאוריות קונספירציה ברשתות המותאם לתלמידי תיכון.
-
דונו בקבוצה – כיצד התמודדות עם תאוריות קונספירציה ומידע כוזב יכולה לתרום לבניית חוסן אישי וקבוצתי בשגרה ובמלחמה.
הצעות לשילוב פעילות נוספת למערך בנושא שגרת הקורונה העוסק במידע כוזב
ביאליק, תום. "הקונספירציות משתלטות על העולם"
(מכון דוידסון, 20.3.2021)
אלון, נעם. תפקיד החברה האזרחית במערכת התודעתית - דיגיטלית על רקע פרשת "קיימברידג' אנלטיקה".
קישורים להרחבה
-
אוריינות מדעית
-
אוריינות דיגיטלית
-
אוריינות מידע
-
חשיבה ביקורתית
-
מודעות חברתית
סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030
Explore the English website of the Hostages and Missing Families Forum.
-
How does the forum use different media channels for the purpose of international awareness and solidarity?
-
In your opinion, what are the challenges that the forum meets in his media activity in Israel and in the world? Offer a way of dealing with one of these media-related challenges.
A Debate question: To what extent does the media influence the dilemma of balancing the immediate release of hostages with a temporary pause in the war versus the decision to persist the fight as a means to secure the return of the hostages?
Nobel Laurates pen plea to international organizations, demanding action on hostages, Times of Israel, 9/1/2024
Overwhelming Majority of Jewish and Arab Israelis: The release of all Hostages is a goal of importance, Israeli Voice Index, Israel Democracy Institute, 24/11/2023
-
אוריינות מידע
-
אוריינות דיגיטלית
-
אוריינות לשונית
-
מודעות חברתית
-
אורינות גלובלית
-
חשיבה ביקורתית
-
חשיבה יצירתית
מהו תפקידה של החברה האזרחית במדינה דמוקרטית בשגרה ובמלחמה?

מערך השיעור באתר המקצוע
פעילויות לשילוב במערך שיעור בנושא החטופים
קישורים להרחבה
סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030

מהו תפקידה של החברה האזרחית במדינה דמוקרטית בשגרה ובמלחמה?
מערך השיעור באתר המקצוע
קראו על התופעה של "תיבות תהודה ברשת" בקישור המצורף וענו על השאלות:
1. כיצד נושאי השירים על אודות שבטיות וזהות מתחברים לתופעה של תיבות תהודה ברשת?
2. מהם היתרונות והחסרונות של תופעה זו בהקשר של החברה הישראלית בשגרה ובמלחמה?
3. כיצד תופעה זו מסייעת להסביר את טענתו של הנשיא לשעבר ריבלין בנושא החלוקה לשבטים בחברה הישראלית?
שאלה לשילוב בפעילות בנושא שירי זהות
-
חשיבה יצירתית
-
אוריינות מידע
-
מודעות חברתית
-
מודעות עצמית
סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030
מלחמת דויד וגוליית התרחשה כולה בשדה הקרב, פנים אל פנים. המלחמה שאנו מצויים בה היום מתקיימת לא רק בשדה הקרב הפיזי, אלא גם במרחב הדיגיטלי, ובעיקר ברשתות החברתיות. למלחמה זו מאפיינים גלויים, למשל סרטונים של לוחמה פסיכולוגית שבאים להשפיע על דעת הקהל, אבל גם מאפיינים סמויים יותר שחשוב להכירם ולדעת להתמצא בהם.
-
נסחו שני פוסטים על מלחמת דויד וגוליית, פוסט אחד שראוי לשתף אותו ופוסט אחד שרצוי לא לשתף.
-
דונו בפוסטים שכתבתם בקבוצה ורשמו את המאפיינים של הפוסט שניתן או כדאי לשתף ואת המאפיינים של הפוסט שלא נכון לשתף אותו.
-
כיצד אפשר לזהות את המאפיינים האלה בחיי היום-יום?
טור דעה - הממד הרביעי של המלחמה / ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר
-
חשיבה ביקורתית
-
התנהלות חברתית
-
מודעת חברתית
כיצד ניתן לגבש עמדה עצמאית בשגרה ובמלחמה?
מערך השיעור באתר המקצוע
שאלות לשילוב במערך שיעור בנושא מלחמת דוד בגוליית
קישורים להרחבה
סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030

ההצעות המצורפות עוסקות בעיקר בדרכי השיח האפשרויות על המלחמה באמצעות הכלים של אוריינות מדי ה אזרחית:
The Gaza-Israel Conflict & Media Literacy Webinar, Yonty Friesman
טור דעה - הממד הרביעי של המלחמה / ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר
-
אוריינות דיגיטלית
-
אוריינות מידע
-
מודעות חברתית
-
התנהלות חברתית
-
אוריינות גלובלית
-
חשיבה יצירתית
-
אוריינות לשונית
מהו תפקידה של החברה האזרחית בשגרה ובמלחמה?

מערך השיעור באתר המקצוע
פעילויות וסרטונים לשילוב במערכי השיעור
קישורים להרחבה
סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030

מערך השיעור באתר המקצוע
הפעילות המוצעת מחדדת את ההבנה של התלמידים בדבר האופן שבו ערוצי תקשורת שונים מתארים את אותם האירועים.
-
עיינו בשערי העיתונים ביום נתון (הדוגמה כאן היא מ-7.1.24)
-
במציאות שבה כל קבוצה בחברה הישראלית צורכת את התוכן והידע שלה באופן אחר (כפי שהוא מתווך על ידי ערוץ החדשות המועדף עליה), כיצד ניתן לגבש עמדה עצמאית?
-
כיצד הבנה של תפקיד התקשורת בשגרה ובמלחמה יכולה לסייע בטיפוח חוסן אישי וחברתי?
הצעה לפעילות נוספת למערך בנושא תפקיד התקשורת בזמן מלחמה
טור דעה - הממד הרביעי של המלחמה / ד"ר תהילה שוורץ אלטשולר
קישורים להרחבה
-
אוריינות דיגיטלית
-
אוריינות מידע
-
חשיבה ביקורתית
-
חשיבה יצירתית
סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030

כיצד ניתן לגבש עמדה עצמאית בשגרה ובמלחמה?
עברית: הבנה, הבעה ולשון לחטיבה עליונה | מרחב פדגוגי | משרד החינוך
מערך השיעור באתר המקצוע
תוספת למשימת ההבעה שבעל פה - דיון – חשיפה מרובה לכלי התקשורת:
-
דונו ביניכם, אלו השפעות נוספות ניתן למנות במציאות של הצפת מידע, מסוגים שונים ברשתות החברתיות?
-
במציאות של הצפת מידע שלעיתים הוא שגוי, שקרי ואינו נסמך תמיד על עובדות, כיצד ניתן לגבש עמדה עצמאית ומבוססת?
הצעה לפעילות נוספת: קראו את הכתבה "6 הערות על תמונות ניצחון אייקוניות בהיסטוריה של ישראל" (גלובס, 22.12.23).
דונו בקבוצה:
-
מהי חשיבותה של תמונה אייקונית או תמונת ניצחון בתקופת מלחמה?
-
מהי התמונה האייקונית שלכם? הציעו והסבירו.
שאלות לשילוב במערך שיעור בנושא הבעה בעל פה – הדיון
מהי תמונת ניצחון של סיום מלחמה – ומה הופך אותה לכזאת? (גלובס, 5.8.2014)
קישורים להרחבה
-
חשיבה ביקורתית
-
חשיבה יצירתית
-
אוריינות מידע
-
אוריינות דיגיטלית
-
מודעות חברתית
-
מודעות עצמית
סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030
-
כיום גם המרחב הדיגיטלי הוא מרחב ציבורי. חשבו על פעולה יום-יומית המחברת ויוצרת קשר בין אנשים, שניתן לעשות אותה במרחב הדיגיטלי. מהם היתרונות שלה ומהם החסרונות שלה?
-
חשבו על דרכים להגן על המרחב שאתם יוצרים, כיצד תשמרו שהקשרים בין אנשים יתקיימו על בסיס של כבוד הדדי.
-
בדקו ברשת - הציגו דוגמה ל"מרחבים ציבורים" ייחודיים של יצירה, תנועה ופעולה שלהערכתכם נותנים מענה מתאים לצורך בקשר, במגע ובתנועה בין אנשים. הסבירו את בחירתכם.
-
חשיבה יצירתית
-
אוריינות דיגיטלית
-
מודעות חברתית
-
התנהלות חברתית
-
מהם תפקידי החברה האזרחית במדינה דמוקרטית בשגרה ובמלחמה?
-
כיצד נשמור על החוסן בזמן מלחמה?
מערך השיעור באתר המקצוע
הצעות לשילוב פעילות נוספת למערך בנושא המרחב הדיגיטלי כמרחב ציבורי
סוגי אוריינות רלוונטיים ממסמך דמות הבוגר והבוגרת 2030
