top of page
למה חשוב ללמוד האדר.png
שבעת הסוגים של מידע כוזב ברשת

הומור או סאטירה

שימוש בהומור או בסאטירה באופן שמוציא את המידע מהקשרו המקורי ולכן מתקבל כדיווח אמיתי, ללא כוונת תחילה להטעות.

סוג זה מתאר בדיחות רשת או דימויים ותכנים שנועדו להצחיק, אך כאשר הם  מועברים הלאה ומתרחקים מההקשר המקורי שלהם, הם עשויים להתקבל כדיווח או כידיעה חדשותית במקום כסאטירה. 

דוגמאות לשימוש בהומור או סאטירה שיצאו מההקשר ומוצגים כדיווח אמיתי

קמפיין של מחצ במפיץ שדנמרק אוסרת על חיסוני קורונה מתחת לגיל 18
כותרת מתוך כתבה- "הראשונה בעולם: דנמרק עצרה את תוכנית החיסונים נגד הקורונה

דנמרק עצרה את תוכנית החיסונים לילדים - אך לא אסרה על החיסונים לכלל האוכלוסייה כפי שמתנגדי החיסון טענו והפיצו כדוגמה לצדקתם.

תוכן
מטעה

הצגת תוכן באופן מטעה (בכוונה או שלא בכוונה). 

סוג זה מתייחס לדיווח שמציג אירוע שאכן התרחש, או מידע אמיתי לחלוטין,
אך הוא מופץ באופן חלקי או חסר, היוצר רושם שגוי ומטעה אצל מי שמקבל אותו.

הרושם השגוי נובע מהתעלמות מכוונת של המפיץ מההקשר המדויק והמלא של המידע, או בגלל חוסר הבנה שלו בתחום, שלא בכוונה. למשל, דיווח על מקרה והצגתו כאירוע בודד וחד-פעמי, תוך התעלמות מכך שהמקרה חוזר על עצמו פעמים רבות. 

במקרה של הפצת שמועות מפה לאוזן או של מכתבי שרשרת עשויים
להיווצר מקרים שבהם פרטים מסוימים מושמטים והתוכן מוצג בהקשר מטעה.
למשל, ההקשר של המידע או הנסיבות של האירוע המתואר במידע,
או במקרים אחרים בקשה ממי שמקבלים את המידע למלא פרטים או לעשות פעולה כלשהי. לרוב הפרטים של השולח מושמטים.

דוגמאות לשימוש בהצגת תוכן מטעה שעורר בהלה ויכול ליצור תסיסה חברתית 

הקשר
שקרי

  • הצגת תוכן או התרחשות אמיתית בהקשר שקרי מתוך כוונה להטעות: המידע מתאר תוכן אמיתי, אך מציג אותו בהקשר לא נכון מבחינת עיתוי, או מדינה, או קבוצה חברתית.

  • לדוגמה, הצגת אירוע אלים שהתרחש במדינה אחת כאירוע שהתרחש במציאות העכשווית במדינה שלנו. לרוב הדבר נעשה כדי לעורר התססה וכעס כלפי קבוצה חברתית מסוימת ולהגביר דעות קדומות.  

  • ההקשר השקרי לרוב מכוון ונעשה מתוך מניעים אישיים או קבוצתיים, למשל לצרכים פוליטיים כלכליים או אידיאולוגיים.

דוגמאות להצגת אירוע אמיתי בהקשר שקרי מכוון

כותרת מכתבה בICE

הכותרת מדברת על הגעגוע של גרושתו של סטטיק, אבל הכתבה מספרת על הגעגוע שלה לאחיה שנפטר בגיל צעיר.

תמונה ישנה של הפגנה והבערת צמיגים בצומת ערערה בשנת 2021 הופצה מחדש על רקע המלחמה בעזה ב-2023 כאילו מדובר בתמיכה בחמאס

הציוץ בו נעשה שימוש בתמונה מאירוע אחר. מימין בידיעה המקורית)
מתוך צ'ט כתבים - מבזק לגבי הפוסט של נינט טייב

במהלך המלחמה הופצו שמועות ותמונות של אזרחים שנטען בהודעות שהם ערבים שמצלמים בניינים כדי להיערך לאירוע חבלני. בפועל אלו היו אזרחים (יהודים וערבים) שתיעדו את עבודתם עבור מעסיקים ושכנים.

פוסט מהפייסבוק שמראה את הבהלה כשהופצו השמועות על אנשים שמצלמים ביניינים

מכתב שתיאר שהסרטון לכתבים בנושא הטבח בעוטף עזה דלף לציבור ויש להיזהר מחשיפה אליו.

הדגהציוץ של יינון מגל מול הידיעה המקורית

ההודעה המקורית -
נמל תעופה בבריסל, בלגיה

ציוץ של עיתונאי ברשת X- הפיץ תמונה ישנה של פיגוע בנמל תעופה בבריסל כאילו מדובר בהרס שגרמו מפגינים נגד הממשלה לנמל התעופה בן גוריון לאחר הפגנה שם
 

2

חוסר
התאמה

כאשר יש חוסר התאמה בין הכותרת לתוכן של הידיעה – המידע המוצג הוא אמין ומהימן, אבל הכותרת לא מתארת אותו. עורכי אתרים משתמשים לא פעם בכותרות דרמטיות במיוחד כדי למשוך את תשומת הלב לידיעה מסוימת ולהפיץ אותה באופן נרחב. שימוש כזה עשוי להוביל לבלבול בקרב מי שקוראים את הידיעה, במיוחד אם קוראים רק את הכותרת. הניסוח הדרמטי, ולעיתים גם הפרובוקטיבי, מיועד לגרום להפצה מהירה ("ויראלית") אך לאו דווקא מתוך כוונה להטעות. ההטעיה היא תוצאה לא רצויה של סוג כזה של מידע.

דוגמאות לחוסר התאמה בין הכותרת לבין התמונה או התוכן הכתוב

הציוץ ממצרים

מצרים

הציוץ מהודו

הודו

תמונה זהה שהופצה במדינות שונות בתקופת הקורונה
כדי להסית נגד מיעוט מוסלמי בטענה שהוא מפר את הסגר

תוכן מתחזה
  • פרסום ידיעות שקריות בשם גורמים מוסמכים, על ידי התחזות לגופים רשמיים/ פוליטיים/ אמצעי תקשורת באופן מכוון. הגורם המפיץ את המידע הכוזב מנסה להידמות או להתחזות לאדם או לגוף בעל סמכות ואמינות כדי לזכות באמון הציבור הנחשף לידיעה.
     

  • לדוגמה - זיוף של לוגו של אמצעי תקשורת או של גוף רשמי, שימוש בשם בדוי הנשמע רשמי, או העתק מדויק של נוסח הודעה רשמית תוך שינוי הפרטים המוצגים בה.
     

  • מכיוון שאנשים בדרך כלל סומכים יותר על מידע ממקורות מוסמכים, התחזות מסוג זה מגבירה את הסיכוי שהמידע הכוזב המתחזה ייתפס כאמין ויתפשט במהירות.

דוגמאות להתחזות מכוונת לגורמים מוסמכים, ממוסדים, פוליטיים או לאנשי תקשורת מוכרים

התחזות לעמוד דובר צהל בערבית

התחזות לעמוד דובר צה"ל בערבית

דפנה ליאל חושפת שיש פייק שמופץ בשמה

התחזות לעיתונאית דפנה ליאל

קמפיין שקרי בשמה של הזמרת והשחקנית מארינה מקסימיליאן בלומין

צילום מתוך סרטון של מרינה מקסימיליאן בו היא מסבירה שאין לה שום חלק בקמפיין לכדורי הרזייה בו השתמשו בשמה
כתבה על יוף אתר "ליברל" כדי ליצור סכסוך בין ישראל לאוקראינה

זיוף אתר חדשות ישראלי על ידי גורמים זרים כדי לפגוע ביחסים עם אוקראינה

עריכה מניפולטיבית

  • באמצעות עריכה מניפולטיבית, תוכן אמיתי עובר שינוי במטרה לייצר מסר שקרי, באופן מכוון. העריכה המניפולטיבית מתבצעת לרוב על גבי מדיה מסוג תמונה או וידאו ומופצת כידיעה אמיתית.
     

  • לדוגמה, עריכת שתי תמונות שונות, מאירועים אמיתיים אך נפרדים, והצגתן כאירוע אחד.

דוגמאות למניפולציה של תוכן באופן מכוון על ידי עריכה מניפולטיבית

שינוי או הוספת פרטים על תוכן אמיתי כדי לשנות את המשמעות שלו באופן מגמתי

תמונה שמדגימה הוספת פרטים על תוכן אמיתי
פוסט מזויף של גרטה עם קריאות אנטישמיות
הפוסט המקורי של גרטה בו היא מביעה תמיכה בפלסיטינים

הקצנה של השלטים שנושאת גרטה טונברג נגד ישראל

שיבוש הקול (האטה) של יו"ר בית הנבחרים בארצות הברית ננסי פלוסי כדי להציג אותה כלא בריאה בנפשה.

כתבה מהניויורק טיימס על שיבוש הקול של ננסי פלוסי בסרטון

דוגמאות ליצירת תוכן מלאכותי באמצעים טכנולוגיים

  • יצירת תוכן שקרי לחלוטין באמצעים טכנולוגיים ומתוך כוונה להטעות ולהשפיע על דעת הקהל. במקרה זה התוכן עצמו מתאר מידע מומצא שמיוצר באופן מלאכותי בצורה של טקסט, תמונות, הקלטות קוליות או וידאו. בסוג זה של מידע כוזב הולך וגובר השימוש בבינה מלאכותית.
     

  • יצירת תוכן מלאכותי מתבססת על אלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית שיודעים לחקות כתיבה אנושית ולייצר טקסט שקרי/  טכניקות לזיוף קול/טכנולוגיה ליצירת הבעות פנים אמיתיות (deep fake).

תוכן מלאכותי
תמונות AI של דונלד טרמפ
תמונה שעוצבה בבינה מלאכותית גרטה במדים של צה"ל
תמונה שעוצבה בבינה מלאכותית חיילת מחזיקה עוגיה

עם בוא הגשם, התמונה הופצה עם הכיתוב הבא:

 

"עם ישראל חי.. מתוך תקווה ותפילה לשמירה על החיילים מהגשם והרוח".

תמונה שעוצבה בבינה מלאכותית חיילי צהל בגשם
דוגמא להתרעה מזויפת

שליחת התרעות מזויפות לטלפונים סלולריים

יצירת תמונות מלאכותיות של אנשים שלא קיימים ופרסום תחת שמם פוסטים מכפישים או פוסטים המקדמים רעיונות של קבוצות/תנועות וכו'.

תמונה מתוך כתבה על קמפיין רשת שמפיץ פוסטים שקריים
תמונה מתוך סרטון דיפ פייק של יאיר לפיד

דיפ פייק

טכנולוגיות וידאו ועיבוד שמאפשרות ליצור תוכן וידאו ברמת אמינות גבוהה כך שקשה לזהות את היותו מזויף ומטרתו לשרת אינטרסים שונים

פוסט שמפיץ תמונה של ברק אובמה וביידן לבושים כמו ברבי

תמונה שהופקה על ידי בינה מלאכותית והציגה את נשיאי ארצות הברית לבושים בוורוד כדי לקדם את הסרט בארבי הופצה כצילום אמיתי המתאר את הנשיאים כחלק מקמפיין למען הסרט.

פוסטר לתליה בכיתה - שבעת הסוגים של מידע כוזב ברשת
bottom of page